I løbet af det seneste par år er der særligt ét fænomen, der er begyndt at vinde frem. Det er naturligvis leasing af biler og motorcykler, der er tale om her, da flere og flere danskere er begyndt at vælge leasing til fordel for traditionelt køb af både biler og motorcykler. Det er selvfølgelig også ensbetydende med, at der er flere og flere virksomheder, der er begyndt at arbejde med leasing af deres biler og motorcykler, hvilket er fordelagtigt for dig, eftersom det er med til at gøre konkurrence mere intens på leasingmarkedet, og det betyder i sidste ende at priserne er bedre.
Hvis du står over for investeringen af enten en ny bil eller en ny motorcykel, så har du med garanti også overvejet at se nærmere på leasing af enten din kommende motorcykel eller derimod din kommende bil. Der skal selvfølgelig ikke lægges skjul på, at der både er fordele og ulemper forbundet med at vælge at lease din kommende bil eller motorcykel, så derfor er det også særdeles vigtigt, at du sørger for at tage op til overvejelse, om de forskellige fordele i forbindelse med leasing er i stand til at opveje de forskellige ulemper, der er forbundet med leasingen for dit vedkommende.
Hvad er fordelene ved leasing?
Der skal bestemt ikke lægges skjul på, at der er rigtig mange forskellige fordele forbundet med at vælge leasing i stedet for et traditionelt køb. Det er dog i høj grad noget, der handler om, at du har mulighed for at spare mange penge ved at vælge at lease i stedet for at købe, da du f.eks. har mulighed for enten at flexlease, hvilket er ensbetydende med, at du får muligheden for at finansiere registreringsafgiften over tid, så du ikke skal betale den ved indregistreringen – og det er særligt noget, der er fordelagtigt i forbindelse med leasing af dyrere motorcykler eller biler.
Hvis du vælger at benytte dig af ganske almindelig operationel leasing (enten privat eller erhverv), så vil service oftest være en del af leasingydelsen, mens du samtidig heller ikke skal tænke på værditab, salg af bilen el.lign., da den blot skal afleveres, når kontrakten udløber. Ydermere, så skal det naturligvis også nævnes, at du oftest ikke er forpligtet til at skulle betale en nær så stor udbetaling, når der er tale om leasing sammenlignet med et traditionelt køb af motorcyklen eller bilen.
Er der så ulemper ved leasing?
Én af de særlige ulemper er dog, at du ikke selv ejer bilen (hvis det er operationel leasing), hvorfor du f.eks. ikke er i stand til at ændre på bilens look, tilføje mere ekstraudstyr eller lignende. Samtidig skal du naturligvis også være klar over, at antallet af kilometer, der må køres pr. år vil være begrænset til eksempelvis 20.000 kilometer, hvilket ikke er noget, som alle har mulighed for at holde sig indenfor, og ofte vil det koste dyrt i forbindelse med overkørte kilometer, hvis du leaser din bil eller din motorcykel.